Jak zrobić abażur z papieru czerpanego? [DIY]


Od kilku lat zbierałam się do samodzielnego zrobienia abażuru na lampkę. Zrobiłam już duże kinkiety z papieru czerpanego na stelażu z drewna, ale tym razem chciałam zmierzyć się z tajemniczymi drutami klasycznego abażuru.

Kupiłam w Pepco przeceniony abażur. 7zł na ćwiczenia mogę poświęcić.
Tak wyglądał przed eksperymentem. Natychmiast go rozbroiłam. Abażur przed zmianą Odcięłam tkaninę od stelażu i okazało się, że dolne kółko jest… luzem! Tylko na tkaninie się trzymało. To jak ja to zamocuję do mojego papieru? Planuję zostawić postrzępione brzegi (brody) papieru czerpanego, to najważniejszy element abażuru. Nie mogę go podwinąć na drucie…
Tu od razu zepsuję narrację i pokażę, że jednak się udało!
abazur_brody_pracowniabordo
Odmierzanie papieru na abażur zrobiłam na oko. Turlałam górną obręczą po papierze i zaznaczyłam mniej więcej ile trzeba papieru.

Papier czerpany ma niepowtarzalny układ zagnieceń, wtrętów (liście, płatki kwiatów).
Dobrałam więc takie kawałki papieru, żeby wydobyć te najładniejsze miejsca.
Najpierw zrobiłam dziurki, co 1cm, a potem szyłam grubą igłą i lnianą woskowaną nicią. Lubię szyć papier, więc to był najprzyjemniejszy etap prac.

zszywanie_abazuru_z_papieruczerpanego_pracowniabordo
Pora na zaklejanie górnej krawędzi. Należy ponacinać papier w ząbki ok.1cm mierząc od górnej krawędzi, posmarować klejem i zawinąć na kółku. Trzyma się dobrze. Papier mięknie od kleju, po czym szybko zastyga.
abazur_oklejanie_na_gorze_pracowniabordo

Zamocowałam dolne kółko wewnątrz abażuru. Trzymało się bardzo mocno, papier był naprężony do granic możliwości. I dlatego, że naprężenie było tak duże, zdecydowałam się na zablokowanie kółek dwoma małymi paskami papieru. Przykleiłam klejem introligatorskim.
abazur_oklejanie_na_dole_pracowniabordo

Gotowe!
Tak wygląda abażur w świetle dziennym.
abazur_gotowy_pracowniabordoDokładnie tak jak chciałam.
A teraz pora zobaczyć co będzie się działo ze światłem, gdy włączę lampkę do prądu?
Wygląda to tak!
abazur_cieple_swiatlo_pracowniabordo
Przyjemnie i ciepło, prawda? Widać paproszki, liście, nawet sznurki wtopione w papier czerpany.

Magia

To jest właśnie magia papieru i światła.
Papier, którego użyłam do zrobienia abażuru, oryginalnie jest raczej biały, ma nawet lekko zimny odcień.
Żarówka ma jednak ciepłą poświatę i wyczarowała z białego papieru kremową jasność. Cieplejszą i bardzo miłą dla oka.ikona_wpisu_abazur_z_papieruczerpanego_pracowniabordo

Jeśli masz ochotę mnie odwiedzić w pracowni, zapraszam! Usiądziemy przy ciepłym blasku lampki, a ja podam Ci herbatę albo kawę.
Czekam na gości. cieple_swiatlo_pracowniabordo

Napisz do mnie :)

